In het overzicht algemene middelen staan de baten en lasten die niet rechtstreeks toe te wijzen zijn aan één van de zes inhoudelijke programma’s. De begroting na wijziging is een inschatting van het verwachte resultaat richting einde jaar. De belangrijkste begrotingsvoorstellen die onder algemene middelen vallen worden hieronder toegelicht. Het overzicht algemene middelen is geen programma en geeft daarom geen beeld van de inhoudelijke voortgang over de periode januari tot en met juni 2024.
Budgettair kader | Vastgestelde | Neutrale | Niet-neutrale | Begroting na | Realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Financiering | 13.377 | 3.522 | 16.899 | 7.547 | |
Onroerend zaakbelasting | 42.339 | 852 | 43.191 | 43.191 | |
Overheadkosten | 396 | 63 | 19 | 478 | 90 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 32.023 | -826 | 1.470 | 32.666 | 30.624 |
Overige belastingen | 2.992 | 80 | 3.072 | 3.072 | |
Uitkeringen gemeentefonds | 313.048 | 13.412 | 326.460 | 312.849 | |
Subtotaal baten begroting 2024 | 404.175 | -763 | 19.355 | 422.768 | 397.373 |
Lasten | |||||
Financiering | 14.246 | -4.327 | 1.323 | 11.242 | 7.017 |
Onroerend zaakbelasting | 2.468 | -2.247 | 221 | 323 | |
Overheadkosten | 49.262 | 2.290 | 1.158 | 52.710 | 29.152 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 27.758 | -1.217 | 1.103 | 27.644 | 26.010 |
Overige belastingen | 1.855 | 6 | 246 | 2.107 | 882 |
Post onvoorzien | 539 | 539 | |||
Subtotaal lasten begroting 2024 | 96.127 | -3.248 | 1.583 | 94.462 | 63.384 |
Saldo | 308.048 | 2.486 | 17.772 | 328.306 | 333.989 |
Wij passen de begroting aan middels een begrotingswijziging van € 18,6 miljoen op de baten en - € 1,7 miljoen op de lasten van Algemene Middelen. Het gaat hier om zowel budgettair neutrale als niet budgettair neutrale wijzigingen. Hieronder staat een toelichting op de grootste afwijkingen.
Financiering / overige algemene dekkingsmiddelen
Op basis van de geactualiseerde kasstroomplanning en balans prognosticeren we aan het einde van het jaar € 4,5 miljoen aan rente-inkomsten. Een voordeel in 2024 van € 2 miljoen.
Daarnaast is er in de begroting 2024 € 0,8 miljoen opgenomen voor het aantrekken van nieuwe leningen. De geactualiseerde kasstroomplanning toont aan dat we dit jaar geen nieuwe financiering hoeven aan te trekken en deze rentelasten dus kunnen vrijvallen. In totaal een voordeel op de rente van € 2,8 miljoen.
De bespaarde rente wordt berekend over de stand eigen financieringsmiddelen per 01-01-2024. Deze was circa € 45 miljoen hoger dan begroot. Hierdoor storten we volgens financieel beleid € 0,9 miljoen meer in de Algemene Reserve.
De actualisatie van de kapitaallasten zorgt voor een incidenteel voordeel van € 1,3 miljoen in 2024. Dit is financieel verwerkt in de betreffende programmalijnen.
Het voorstel is om alle toekomstige aanspraken op pensioenuitkeringen vanuit de APPA- & pensioenwetgeving voor (oud)wethouders per 31/12/2024 onder te brengen in de bestaande voorziening Pensioenkosten wethouders. Dit voorstel loopt vooruit op de transitie van APPA pensioenen van gemeenten naar het ABP. Vanaf 31/12/2024 wordt op basis van een externe actuariële berekening de exacte omvang van de voorziening bepaald. De incidentele kosten om voor deze groep pensioengerechtigden de aanspraken in de voorziening op te nemen kunnen niet uit het beschikbare budget voor (oud)wethouders worden bekostigd. Dit leidt tot een incidentele last van € 1,6 miljoen.
Deze last in 2024 wordt de komende jaren weer gecompenseerd door het bestaande budget jaarlijks zoveel mogelijk te laten vrijvallen in het resultaat.
De personeelskostenbegroting 2024 is nog niet bijgesteld voor de uitvoering van het CAO akkoord. Op basis van de septembercirculaire 2023 zou de gemeente compensatie voor deze kosten ontvangen. Door de introductie van de nieuwe financieringssystematiek door het Rijk voor onder andere lonen via de recente meicirculaire verdampt deze compensatie volledig.
Onroerendezaakbelasting en Overige belastingen
Na verwerking van de 1e kwartaalrapportage van BsGW is een voordeel van € 932.000 te verwachten. Dit voordeel is onder andere opgebouwd uit hogere OZB-opbrengsten van € 867.000 door uitbreiding van het areaal en hogere opbrengsten van de Verblijfsbelasting van € 102.000 doordat het aantal overnachtingen van vakantieonderkomens, stacaravans en arbeidsmigranten hoger is dan oorspronkelijk begroot. Er is € 37.000 minder hondenbelasting ontvangen dan oorspronkelijk begroot.
Daarnaast stijgen de kosten door een extra bijdrage aan de BsGW van € 316.000 voor het aanvullen van het weerstandsvermogen van BsGW. Dit komt door het negatieve jaarrekeningresultaat en een financiële afrekening 2023 van € 22.000 voor een hogere toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren. Hiertegenover staat een teruggave van btw-compensatiefonds van BsGW van € 70.000.
Overheadkosten
Door teamontwikkeling, talentontwikkeling en wettelijke opleidingen die medewerkers moeten volgen verwachten we incidenteel meer lasten op de overhead. Verder worden hogere kosten verwacht door onder andere stijgende kosten van verzekeringspolissen, verwachte aansprakelijkstellingen en implementatiekosten financieel informatiesysteem.
Op basis van het verwachte energieverbruik van alle gemeentelijke locaties verwachten we een tekort van € 450.000. Deze afwijking heeft betrekking op meerdere programma’s/programmalijnen. De belangrijkste reden hiervoor is de gestegen energietarieven.
Gemeentefonds / meicirculaire 2024
De uitkering uit het gemeentefonds is de grootste inkomstenbron van de gemeente Venlo. Recent is de Meicirculaire 2024 uitgebracht, waarbij per saldo de uitkering uit het gemeentefonds € 13,4 miljoen voordelig is.
Het voordeel is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
| € 7,1 miljoen | V |
---|---|---|
| € 3,9 miljoen | V |
| € 0,6 miljoen | N |
| € 1,4 miljoen | V |
| € 1,9 miljoen | V |
| € 0,6 miljoen | N |
| € 0,3 miljoen | V |