De meeste activiteiten zoals die zijn voorzien in de vastgestelde programmabegroting verlopen conform planning. Afgelopen voorjaar hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken van de uitvoering van de afspraken uit het coalitieakkoord. Daarvan hebben we geconstateerd dat deze naar verwachting aan het einde van de collegeperiode geheel zijn uitgevoerd.
Er zijn ook activiteiten waarbij er vertraging in de plan- en beleidsvoorbereiding en realisatie is. Het grootste deel daarvan wordt naar verwachting in 2025 alsnog afgerond of opgepakt. In deze Bestuursrapportage gaat het bijvoorbeeld om vertraging bij de uitvoering van de voedselagenda, de realisatie van het zwembad, de realisatie van onderwijshuisvesting, het uitvoeringsplan parkeren, het onderhoud aan ons stadhuis en de aanpak van de groene straat en van groene daken. Soms komen deze vertragingen door onvoorziene omstandigheden zoals een niet geslaagde aanbesteding of doordat de voorbereidingen langer duren dan we hadden ingeschat. En soms is het een bewuste keuze, zoals de keuze om vanuit ontwikkelend beheer de vervanging van de bomen (dit was voor 2024 voorzien) aan de Maasstraat in Arcen in 2025 mee te nemen in het Integrale Project Maasstraat.
In het eerste half jaar van 2024 waren er ook weer ontwikkelingen die mede bepalend zijn voor onze koers. Zo zagen we, voor het eerst sinds enkele jaren, een lichte groei van en een hogere prognose van het aantal bijstandsgerechtigden. Tegelijkertijd signaleren we in deze Bestuursrapportage een financieel voordeel voor de uitkeringslasten. Het is nog onduidelijk hoe lang dit aanhoudt.
Verder noteerden we wederom een jaar uitstel van (de invoering van) het landelijk verdeelmodel beschermd wonen. Voor het in standhouden van het Raodhoes is het nodig om een inhaalslag te maken met het onderhoud en de middelen die daarvoor nodig zijn.
We hebben de afgelopen periode veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van het omgevingsplan. We namen in die ontwikkeling ook de voorgenomen bijstelling van het strategisch perspectief van Venlo (zoals die vastligt in Venlo 2040) mee. Tegen de achtergrond van een sterk oplopende woningdruk, de ontwikkeling van Brainport en het toegenomen besef dat ons demografisch profiel in de toekomst mogelijk leidt tot arbeidsmarkttekorten en verlies aan draagvlak voor stedelijke voorzieningen kiezen we ervoor om te onderzoeken of en in welke mate we de groei van de Brainportregio kunnen accommoderen. Dat zou kunnen betekenen dat Venlo als gevolg hiervan in de toekomst verder doorgroeit dan de geprognosticeerde (en in Venlo 2040 opgenomen) 110.000 inwoners.
De realisatie van onze fysieke projecten lopen overwegend op schema. Opvallende uitschieters zijn de ontwikkeling van het Kazernekwartier, de aanpak van de openbare ruimte in Tegelen en de Groeneveldschool.
Tegelijkertijd zien we (net als vorig jaar) dat (financiële) lasten die een mogelijke onderuitputting of achterblijvende realisatie indiceren achterblijven. Volgens deze rapportage is de verwachting dat we circa 80% van de voor 2024 voorgenomen investeringen gaan uitvoeren.
Tot slot merken we op dat de strategische omgeving van onze organisatie bovengemiddeld uitdagend en onzeker is. Niet in de laatste plaats vanwege de onzekerheid over de inhoud van het regeerakkoord en de vertaling naar de miljoenennota. Ook hebben we nog steeds te maken met aanhoudende krapte op de regionale arbeidsmarkt, inclusief aanbieders en opdrachtnemers. Dit heeft onze aandacht. Wij geven actief sturing aan de realisatie van de opdrachten in de programmabegroting.