Mutaties investeringen programma Leefbaar Venlo | Vervanging - | Budget 2024 | Geraamde uitgaven 2024 |
---|---|---|---|
Vervanging afvalregistratiesysteem | Vervanging | 490 | 490 |
OB Sint Urbanusweg | Uitbreiding | 426 | 426 |
OB Pastoor Stassenstraat | Uitbreiding | 425 | 425 |
Inpandige fietsenstalling Venlo | Uitbreiding | 275 | 275 |
Vervangen verkeersregelinstallaties 2020 | Vervanging | 132 | 132 |
Rode Dijk Arcen | Vervanging | 100 | 100 |
Docudistru waardedocument * | Vervanging | 36 | 36 |
Prev. document-/ID-fraude * | Vervanging | -36 | -36 |
Ondergronds netwerk openbare verlichting | Vervanging | -300 | -300 |
Totaal mutaties investeringen | 1.548 | 1.548 | |
* Wijzigingen van investeringsbudgetten binnen een programmalijn die niet leiden tot een scopewijziging van een investering of een wijziging van het investeringstotaal van de betreffende programmalijn. De eventuele hogere kapitaallasten worden gedekt binnen de programmalijn en hoeven niet ter autorisatie worden voorgelegd aan uw raad volgens de vastgestelde Nota Investeringsbeleid. |
Vervanging afvalregistratiesysteem
De registratiesystemen van het ondergrondse afval inzamelingssysteem binnen de gemeente Venlo communiceren via een 2G draadloze verbinding met de centrale database. Daarin worden ont- en vergrendelingen van de ondergrondse containers gemanaged, stortingsgegevens gedocumenteerd en stortingen van geregistreerde inwoners geautoriseerd. De ondersteuning van het 2G netwerk komt in 2024 te vervallen. Hierdoor is de gemeente genoodzaakt de containers "open" te zetten. Dat is een onwenselijke situatie. De kapitaallasten worden gedeeltelijk gedekt met het aframen van investeringsbudget "ondergronds netwerk openbare verlichting" binnen dezelfde programmalijn.
OB Sint Urbanusweg 2024
Het gaat om een ophoging van het investeringsbudget naar € 500.000. Dit budget wordt bekostigd uit de reserve Ontwikkelend Beheer.
OB Pastoor Stassenstraat 2024
Het gaat om een ophoging van het investeringsbudget naar € 500.000. Dit budget wordt bekostigd uit de reserve Ontwikkelend Beheer.
Inpandige fietsenstalling Venlo
Goede bereikbaarheid van de binnenstad met de fiets draagt bij aan verdere verduurzaming van mobiliteit en aan een vitaal kernwinkelgebied zoals onder andere in het Ambitiedocument Fiets en het Plan Binnenstad 2030 is opgenomen.
Om dit te bereiken komt er een inpandige fietsenstalling in een bestaand pand in de Binnenstad.
Met de komst van de inpandige fietsenstalling worden huidige fietsparkeerplekken (waaronder de huidige stalling op het Flujasplein) in de openbare ruimte verwijderd. Het personeel dat aanwezig is bij de huidige stalling op het Flujasplein, wordt ingezet in de beoogde stalling. Er is een locatie gevonden voor de stalling in de Binnenstad. De huurtermijn is voor een periode van vijf jaar met aansluitende verlengingsperioden van telkens vijf jaar. De beoogde fietsenstalling heeft een capaciteit van circa 160 fietsen. De beoogde stalling wordt gratis voor gebruikers. In de begroting 2024 is een investering van € 300.000 opgenomen om de stalling te realiseren. De werkelijke raming van de investeringskosten bedragen € 574.950. Het voorstel is om het tekort te onttrekken uit de reserve Transformatiefonds van € 70.500 en parkeerfonds € 210.000. Het tekort in de exploitatiekosten wordt meegenomen in de begroting 2025-2028.
Vervangen verkeersregelinstallaties 2020
In het kader van de investeringsagenda Noord Limburg is in de 1e projectenveloppe het project IA 31 Corridor aanpak opgenomen. Hierin zijn financiële afspraken gemaakt tussen de regio en de provincie Limburg. Vanuit Trendportal is een subsidie toegekend en een bijdrage ontvangen van € 132.000. Hiervoor moet de gemeente 15 Intelligente verkeersregelinstallaties (IVri’s) realiseren. Wij voegen deze middelen toe aan het investeringsbudget. Deze subsidie moet verantwoord worden aan Trendsportal.
Rode Dijk Arcen
Door het natte najaar van 2023, en de vele neerslag tijdens de winter en het voorjaar 2024 zijn (grond)waterstanden gestegen. De Rode Dijk staat sinds december 2023 onder water (op het diepste punt circa 0,9 m) waardoor een aantal woningen in het buitengebied van Arcen alleen bereikbaar zijn via de Grensweg. De Grensweg is daartoe niet ingericht. Met de beheerder en eigenaar van het gebied Limburgs Landschap en het Waterschap Limburg worden twee opties om de bereikbaarheid te verbeteren uitgewerkt. Op basis van klimaatontwikkelingen is te verwachten dat een verhoogde waterstand vaker kan voorkomen en lang kan aanhouden.
- Optie 1: Ophogen wegprofiel tracé Rode Dijk.
- Optie 2: Verbeteren tracé Grensweg.
De Grensweg en Rode Dijk liggen op gemeentelijk eigendom. De (maximale) kosten voor een variant wordt ingeschat op circa € 100.000.
Ondergronds netwerk openbare verlichting
Dit is een correctie, omdat in de exploitatie al structureel € 300.000 beschikbaar is om de lasten op te kunnen vangen. Het aframen van de kapitaallasten kan gedeeltelijk gebruikt worden binnen dezelfde programmalijn aan de investering “vervanging ondergrondse afvalcontainers”.