Wij passen de begroting aan middels een begrotingswijziging van € 308.000 op de baten en € 88.000 op de lasten van programmalijn Mobiliteit. Het gaat zowel om budgettair neutrale, niet budgettair neutrale wijzigingen en een enkele beleidsinhoudelijke afwijking. Hieronder staat een toelichting van deze afwijkingen op de programmalijn Mobiliteit.
Goederenvervoer
Voor het goederenvervoer richten we onze blik naar het water en het spoor en gaan we aan de slag met de ambities uit de haven- en spoorvisie. Dit is een samenwerking tussen Rijk en regio. Nu moeten er (financiële) afspraken gemaakt worden over fase 2 in het kader van het realisatiepact Venlo. Dit is bedoeld voor het aanjagen van de herstructurering op de Zuidoever van de haven en het optimaliseren van het spoor op het emplacement. De Venlose bijdrage aan het Rijk bedraagt € 255.000 (25% van € 1.020.000). Voorstel is om dit bedrag te onttrekken uit de bestemmingsreserve regiodeal/investeringsagenda.
Delta Rhine Corridor
De lobbyactiviteiten - gericht op het verkrijgen van een aansluiting en vergroten spoorveiligheid -verlopen volgens planning. Het is een project dat van nationaal belang is en waar verschillende partijen bij betrokken zijn. Maar het loopt al enkele jaren vertraging op. Er is onduidelijkheid over samenstelling (buizen en kabels), planning, tracés et cetera. Vanwege deze onduidelijkheid zijn de verkennende studies die dit jaar zouden worden uitgevoerd en afgerond, nog niet opgestart. Dit heeft voor 2024 géén financiële consequenties.
Haveninkomsten
De baten haven blijven achter bij de begroting. De transportsector staat onder druk. We zien dit ook terug bij de havenopbrengsten die afnemen (onderandere door vertrek verlader).
Dit geldt ook voor de royalty's erfpacht uitbreiding Bargeterminal die in 2024 niet ontvangen zullen worden. Dit heeft ermee te maken dat de uitbreiding in 2024 nog niet is gerealiseerd. Per saldo nemen de inkomsten af met € 156.000.