Programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking In 2019 hebben wij en de besturen van primair-, speciaal- en voortgezet onderwijs een intentieverklaring tot samenwerking getekend. Kinderopvangorganisaties hebben zich hierbij ook aangesloten. De aanleiding voor deze verklaring is dat we samen verantwoordelijk zijn voor een kwalitatief goed onderwijsaanbod en passende schoolloopbaan voor elk kind van 0-20 jaar. Uitgangspunt is dat ieder kind recht heeft op optimale ontwikkelingskansen, ongeacht waar zijn of haar wieg staat/heeft gestaan. De rijke schooldag is hier bijvoorbeeld ook een onderdeel van. We richten ons samen op de toekomst van het kind en pakken thema’s aan die een gezamenlijk belang kennen. We kennen 4 kernthema’s: taal, gezondheid, leefbaarheid/veiligheid en onderwijsontwikkeling. | In 2024 wordt vanuit de 4 kernthema's gewerkt aan gelijke kansen voor alle jongeren: taal, gezondheid, leefbaarheid/veiligheid en onderwijsontwikkeling. |
---|
Onderwijsachterstandenbeleid/gelijke kansen (2 tot 12 jaar) Wij hebben de wettelijke taak om onderwijsachterstanden te voorkomen en te bestrijden bij kinderen vanaf 2 jaar tot het verlaten van het primair onderwijs. Het in 2023 vastgestelde Uitvoeringsplan Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 is de leidraad voor de aanpak in 2024 en volgende jaren. Hierin ligt de focus op de doorgaande lijn, optimaal bereik van de voorschoolse educatie en ouderbetrokkenheid. Het onderwijsachterstandenbeleid maak deel uit van het programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking. Ook in 2024 wordt dit programma voortgezet samen met de kinderopvangorganisaties en het primair-, speciaal- en voortgezet onderwijs. We verwachten een toestroom aan nieuwkomers, inclusief leerplichtige nieuwkomers. We bereiden ons samen met onderwijspartners voor op de komst van die nieuwe Venlonaren; onder andere statushouders, kinderen van arbeidsmigranten en mogelijk ook Oekraïense ontheemden. Daarom starten er in schooljaar 2023-2024 2 extra taalklassen voor leerlingen van 10 tot 14 jaar binnen het primair onderwijs. Doelstelling hiervan is dat deze leerlingen de Nederlandse taal zo goed machtig worden dat zij rechtstreeks in het voortgezet onderwijs kunnen instromen. Op het voortgezet onderwijs wordt het aantal groepen binnen de Internationale Schakelklas (ISK Valuascollege) uitgebreid worden van 8 naar 10. Binnen Gilde Opleidingen/MBO is in 2023 een ISK-groep gestart voor 16, 17 en 18-jarige leerlingen. Hierbij is aandacht voor de Nederlandse taal maar ook beroepsoriëntatie. De ervaring leert dat dit laatste goed aansluit bij de interesses van de genoemde leeftijdsgroep. Komend schooljaar kan nog een extra groep ISK/MBO opgestart worden. | In 2024 blijft de focus liggen op: de doorgaande lijn, optimaal bereik van de voorschoolse educatie en ouderbetrokkenheid. In het eerste halfjaar van 2024 zijn wij erin geslaagd om voor alle nieuwe Venlonaren een onderwijsplek te vinden. Wij ervaren wel dat er druk staat op onze onderwijsvoorzieningen. bij verdere groei van het aantal nieuwkomers zullen wij ook tot andere oplossingen, in overleg met de Venlose schoolbesturen, moeten komen. |
---|
Passend onderwijs Het is onze ambitie om samen met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO) te komen tot een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuisnabije omgeving optimaal kan ontwikkelen. Alle kinderen en jongeren hebben recht op passend onderwijs, passende zorg en een passende opvoeding om goed voorbereid te zijn op een plek in de maatschappij. Lichte/extra ondersteuning heeft de voorkeur boven doorverwijzen naar het speciaal onderwijs en/of doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp. Gedurende het schooljaar 2022-2023 is de druk op de Venlose (voortgezet) speciaal onderwijsvoorzieningen toegenomen. De groei van het aantal jongeren dat behoefte heeft aan extra ondersteuning en het tekort aan docenten was voelbaar. Door de grotere instroom van leerlingen en het hogere aantal aanmeldingen bij VSO de Velddijk, heeft Onderwijsgroep Buitengewoon voor deze school een leerlingenstop moeten inlassen. Deze lijn zet zich in het schooljaar 2023-2024 voort. Bij een aantal scholen zijn tijdelijke plaatsingswachtlijsten ontstaan. De kans is zodoende aanwezig dat leerlingen niet het (meest) passende onderwijs geboden krijgen of dat leerlingen zelfs thuis komen te zitten. Onze opdracht is weer te komen tot een dekkend onderwijs aanbod. In overleg met het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs en het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (samen verantwoordelijk voor een dekkend onderwijsaanbod), onderwijsgroep Buitengewoon en andere besturen van Venlose scholen (onderwijs kent een zorgplicht voor leerlingen) zal nader onderzoek moeten plaatsvinden naar de oorzaken van de plotselinge stijging van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte binnen het Primair- en Voortgezet Onderwijs. Vanuit deze analyse zal beoordeeld moeten worden welke structurele oplossingen noodzakelijk zijn binnen de ondersteuningsstructuur en het speciaal en regulier onderwijs. | De (plaatsing-) druk op de speciale onderwijsvoorzieningen in Venlo is onverminderd groot. De stand van zaken (mei 2024) was dat alle aangemelde leerlingen geplaatst konden worden. echter op dat moment waren alle plekken, voor aanvang van het schooljaar 2024-2025 bezet. Dit maakt dat nieuwe plaatsingen (van regulier naar speciaal onderwijs) of late aanmelders niet direct mogelijk zijn. Dit betekent ook dat er dan naar maatwerkoplossingen gezocht moet worden. |
---|
Leerlingenvervoer In sommige gevallen kunnen kinderen niet zelfstandig naar school. Beoordeeld wordt of de leerling in staat is zelfstandig naar school te reizen of dat dit onder begeleiding mogelijk is. Ook wordt er gekeken in hoeverre de zelfredzaamheid van de leerling kan worden vergroot. Doel is dat de leerling zo zelfstandig mogelijk naar school reist. Wij blijven ook in 2024 in nauwe samenwerking met ouders en scholen, de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van leerlingen met een vervoersvoorziening bevorderen. | De eerste helt van 2024 is het leerlingenvervoer verlopen als voorzien. in de maand juni zijn meldingen binnengekomen van kinderen die te laat werden opgehaald en zodoende ook te laat op school aankwamen. Oorzaak hiervan is, zoals door vervoerder, is aangegeven is een tekort aan chauffeurs. Samen met de vervoerders zoeken wij naar een oplossing voor het schooljaar 2024-2025. |
---|
Onderwijshuisvesting De gemeente Venlo is verantwoordelijk voor voldoende en adequate onderwijshuisvesting voor het primair- en het voortgezet onderwijs. Het Onderwijshuisvestingsplan gemeente Venlo 2018-2038 is gebaseerd op de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijshuisvesting van de gemeente en de Venlose schoolbesturen. Het Onderwijshuisvestingsplan kent een voortschrijdend investeringsschema met een horizon van 4 jaar dat periodiek wordt verlengd. Primair wordt gekozen voor een levensduur verlengende renovatie van een schoolgebouw. In 2024 is de oplevering voorzien van de levensduur verlengende renovatieprojecten: - Integraal kindcentrum De Toermalijn (basisschool en kinderopvang).
- Integraal kindcentrum Groeneveld (basisschool incl. uitbreiding i.v.m. fusie met Taal en Lent en kinderopvang).
In 2024 is de oplevering voorzien van het nieuwbouwproject: - Speciaal en voortgezet speciaal onderwijs de Wijnberg.
Hiernaast lopen in 2024 de volgende projecten: - Voor basisschool De Springbeek wordt gekeken naar een multifunctionele accommodatie met een verbinding met het nabijgelegen sportpark.
- In 2024 wordt de planvorming afgerond voor Praktijkschool De Velddijk, de VSO-school De Velddijk. Herhuisvesting is daarbij nadrukkelijk in beeld.
- Start van project Basisschool de Harlekijn. Onderzoek naar start van project Willibrordusschool en project speciaal basisschool de Lings in verbinding met basisschool Passe Partout.
De onderwijshuisvesting voor het voortgezet onderwijs is door-gedecentraliseerd naar het schoolbestuur Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO). OGVO staat de komende jaren voor een stevige vervangingsopgave (qua omvang m² en qua kwaliteit) plus een duurzaamheidsopgave van het bestaande vastgoed. In 2023 heeft OGVO kenbaar gemaakt dat zij wil komen tot een nieuw toekomstscenario. De gesprekken hierover moeten nog plaatsvinden. | In juni 2024 zijn de scholen SO/VSO de Wijnberg, OBS de Toermalijn en de Groeneveldschool conform planning opgeleverd. Hierbij moet vermeld worden dat het bij een (renovatie)bouwproject van een school niet alleen om de bouw van de school gaat, maar ook om de leerlingen te voorzien van tijdelijke huisvesting, gedurende de bouwfase. In de eerste helft van 2024 zijn diverse gesprekken gevoerd met OGVO. Het bestaande huisvestingsplan van OGVO voorziet in bouwplannen rondom het Blariacumcollege en college den Hulster. Zover wij geïnformeerd zijn is er geen start gemaakt met planvorming rondom deze 2 colleges in lijn met het huisvestingsplan ( om vanuit planvorming te komen tot start van een bouwproject mag men 4-5 jaren tellen). |
---|