Bijlagen

Bijlage VI Beleidsinhoudelijke wijzigingen

Begroting 2024
wat gaan we daarvoor doen?

Afwijking
zowel inhoudelijk als in tijd en/of middelen plus verklaring en eventuele (voorgestelde) bijsturingsmaatregelen

Uitvoering regionale projecten Trendsportal
In 2024 worden de regionale projecten uit het Jaarplan Trendsportal 2023-2024 uitgevoerd, te weten:

  • Fietsstimulering
  • Deelvervoer voor inwoners
  • Vervoersgelijkheid
  • Logistieke aanpak
  • Werkgeversaanpak
  • Gedragsbeïnvloeding/verkeersveiligheid
  • Havenontwikkeling Venlo
  • Corridoraanpak in de regio

Deze projecten dragen bij aan een duurzame bereikbaarheid van Venlo en Noord-Limburg maar ook een aan goed functionerend en toegankelijk regionaal en lokaal mobiliteitssysteem.

Geen inhoudelijke afwijking.

Uitvoeren realisatiepact knooppunt Venlo: haven en emplacement en omgeving
Eind 2023 is een besluit genomen over het realisatiepact knooppunt Venlo met daarin afspraken over het vervolgproces inzake de haven en het emplacement en omgeving conform het in 2022 door ons college vastgestelde knooppuntplan Venlo. In 2024 wordt gestart met het in gang zetten van stappen gericht op de eerste maatregelen voor de korte termijn en met integrale MIRT-onderzoeken voor de lange termijn. Het Rijk is in het kader van het Realisatiepact bereid middelen beschikbaar te stellen, voor het opstarten van de integrale (MIRT-)onderzoeken op basis van een 50-50-regeling. Dat wil zeggen dat het Rijk uitgaat van een even grote bijdrage van de regio (gemeente Venlo, provincie Limburg en het bedrijfsleven).

Geen inhoudelijke afwijking.

Havenontwikkeling
In het havengebied vinden studies plaats om de ontwikkelstrategie voor de industriehaven te bepalen. Deze studies zijn nog niet afgerond. De planning is om eind 2024 de ontwikkelstrategie te bepalen en door de gemeenteraad te laten vaststellen. Deze ontwikkelstrategie zou een combinatie moeten zijn van investeringen vanuit de markt én investeringen vanuit de overheid. De voorbereidingskosten hiervan bekostigen we uit het reeds beschikbare voorbereidingskrediet.

Geen inhoudelijke afwijking.

Lobby en onderzoek inzake de Delta Rhine Corridor
Wij zullen in 2024 samen met de regio en de provincies Limburg en Noord-Brabant opgestarte lobby richting rijk voorzetten met als doel dat na de realisatie van de buizen, het spoorvervoer van lpg,  propeen en ammoniak via de Brabantroute en Maaslijn wordt afgebouwd ten behoeve van de leefbaarheid en stedelijke ontwikkelingen rond het spoor. Ook blijven we samen met de regio en de provincie Limburg inzetten op een verkenning naar de mogelijke realisatie een 380 kV station in (de regio) Venlo. Daarnaast zullen we in 2024 de studies die wij samen met de regionale partners (regiogemeenten, ondernemers en provincie Limburg) uitvoeren naar de haalbaarheid van regionale aansluitingen op de Delta Rhine Corridor afronden en de resultaten daarvan voorleggen en bespreken met het consortium en rijk.

De lobby-activiteiten - gericht op het verkrijgen van een aansluiting en vergroten spoorveiligheid -verlopen conform planning. Echter dit project van nationaal belang heeft al enkele jaren vertraging opgelopen. Rijk en initiatiefnemers zitten niet op één lijn.  Er is grote onduidelijkheid over samenstelling (buizen en kabels), planning, tracés etc. Vanwege deze onduidelijkheid zijn de verkenningen studies die dit jaar zouden worden uitgevoerd en afgerond, nog niet opgestart.  Dit heeft verder géén financiële consequenties.

Niet in de begroting 2024 geplande majeure prestaties/ontwikkelingen

Beschrijving ontwikkeling, inclusief consequenties programmaplan 2024 en middelen

Deze pagina is gebouwd op 08/30/2024 10:56:50 met de export van 08/30/2024 10:46:22