Begroting 2024 | Afwijking |
---|---|
Bij de uitvoering van de ambities op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en mobiliteit bekijken we op welke locaties een combinatie met beheer en onderhoud (ontwikkelend beheer) te maken is. Door de opgaven kunnen we "werk met werk" maken zodat de gemeentelijke middelen zo efficiënt mogelijk ingezet worden, en bewoners zo min mogelijk overlast ondervinden. | Geen afwijking |
In Velden-oost vinden een groot aantal ruimtelijke ontwikkelingen plaats die gevolgen (kunnen) hebben voor de verkeersveiligheid in dit (buiten)gebied. Gerelateerd aan deze nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen stellen we een plan voor de verkeerscirculatie en verkeersveiligheid in het gebied op zodat eventuele maatregelen meegenomen kunnen worden bij de realisatie van de verschillende ruimtelijke initiatieven in het gebied (vanaf 2025). | Er heeft een aantal overleggen plaatsgevonden tussen gemeente, dorpsraad, inwoners en ondernemers. Daarbij is de prioritering van uit te voeren verkeers- en onderhoudsmaatregelen aangegeven. Het opstellen van een verkeersplan is daardoor niet meer nodig, evenals het gereserveerd budget. |
Op basis van het Uitvoeringsplan Parkeren gaan we aan de slag met het introduceren van parkeerregulering in buitenwijken (via een pilot), het invoeren van tariefdifferentiatie tussen parkeren op straat en parkeren in parkeergarages en of terreinen, het verbeteren van de bewegwijzering naar parkeervoorzieningen en een aanscherping van de POET-regeling om bewoners zo veel mogelijk op eigen terrein te laten parkeren. | Het uitvoeringsplan parkeren is begin 2024 vastgesteld waarmee ook de start van de ‘jaarschijven’ is opgepakt. Naar verwachting worden niet alle maatregelen van de jaarschijf 2024 uitgevoerd in 2024. Deze maatregelen zullen worden toegevoegd aan de volgende jaarschijven. |
Een groot aantal fietsmaatregelen worden opgepakt binnen Ontwikkelend beheer. De Straelseweg wordt ingericht als fietsstraat, er komen vrij liggende fietspaden langs de St. Urbanusweg en fietsvoorzieningen op de Pastoor Stassenstraat. Bestaande verkeerslichten op de Krefeldseweg en Roermondsepoort worden omgebouwd naar slimme verkeersregelinstallaties waarbij fietsers sneller groen krijgen. Binnen ruimtelijke ontwikkelingen worden fietsvoorzieningen gerealiseerd zoals op Greenport Venlo. In de stedelijke centra binnenstad en Blerick gaan we bewaakte fietsenstallingen realiseren. | Geen afwijking. |
Niet in de begroting 2024 geplande majeure prestaties/ontwikkelingen | Beschrijving ontwikkeling, inclusief consequenties programmaplan 2024 en middelen |
---|